دراین میان البته برخی از مردم نیز تحت تاثیر این تبلیغات خرید خودرا یا به تعویق انداخته یا درکل از خرید صرفنظر کردند و همین مساله باعث بروز برخی مشکلات برای خودروسازان شد؛ درعین حال و بنا بر شواهد تلنگر خوبی به خودروسازان برای بهبود کیفیت و تلاش برای کاهش قیمت تمام شده محصول تولیدی شد.
اما اگر نیم نگاهی به آنسوی ماجرا داشته باشیم نمیتوان از نقش وتاثیر وارد کنندگان و مونتاژگران خودروهای خارجی دردمیدن بر اتش نخریدن خودروی ایرانی غافل شد ؛ اتشی که باعث میشود تا دیگ خودروهای خارجی درایران هرلحظه گرمتر و گرمتر شود واقبال مردم نه تنها به خودروسازان مطرح دنیا که حتی به خودروهای ساخت کره و چین که این روزها بورس کشور است جلب شود.
واقعیت این است که خرید خودروهای ساخت کمپانیهای مطرح اروپا وامریکا با توجه به قیمتهای بالای انها از عهده عموم مردم خارج است و فقط برخی اقشار خاص مشتری این خودروها هستند ؛ دراین میان کمپانیهای کره ای و چینی باقی میماند که البته فقط از نظر قیمتی این چینی های مونتاژی هستند که میتوانند با رقیب ایرانی خود رقابتی نزدیک ونفس گیر داشته باشندو البته این کمپین باعث شد تا با دوپینگ مجازی میدان دار باشند.
این همه درحالی است که تداوم این روند باعث خواهد شد تا خودروسازی داخل کشورمان نه تنها پیشرفتی نداشته باشد که درنهایت به بن بست رسیده و متلاشی شود و ایران وایرانی چشمش به کمپانیهای خارجی باشد که برایش چه اشی خواهند پخت.
البته نباید فراموش کنیم که درشرایط تحریم تقریبا تمام خودروسازان اروپایی و امریکایی از کشورمان رخت بر بستندو حتی از ارسال قطعات یدکی هم دریغ کردند ، دراین میان حتی ژاپن وکره نیز نه تنها تحریمها که حتی فراتر از انرا نسبت به کشورمان اجرایی کردند ومجبور شدیم همین خودروهای کره ای وژاپنی را هم با یک واسطه از کشورهایی مانند امارات وعمان خریداری کنیم .
حال چگونه میتوان به اطمینان چنین شرکای نیمه راهی خودروسازی کشورمان را به ورطه نابودی بکشانیم و واردات را جایگزین ان کنیم ؛ وارداتی که دهها وشاید صدها مفسده دردل خود به همراه دارد.
دراین راستا رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه انحصار واردات خودرو سبب ایجاد فساد می شود، گفت: صدرور بخشنامه های خاص از تصمیمات نادرست وزارت صنعت بوده که باید اصلاح شود و ایجاد انحصار در واردات خودرو منافع افرادی خاص را تضمین می کند.
نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه خودروسازان ما باید به سمت تولید مشترک با خودروسازان معتبر دنیا بروند، افزود: برای دستیابی به تولید با کیفیت داخلی راهی جز تولید مشترک با شرکت های معتبر دنیا وجود ندارد.
***طرح مجلس برای افزایش 1000 درصدی تعرفه خودرو وارداتی
دراین میان اما نمایندگان مجلس دنبال راهی هستند تا از یکه تازی وارد کنندگان خودرو درشرایط جدید کشور که پساتحریم نامیده میشود جلوگیری کرده و البته با تلنگری جدی به تولید کنندگان داخلی راه را برای داشتن خودروی ایرانی ولی با کیفیت و با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا که مورد پسند مشتری ایرانی باشد هموار نمایند.
درهیمن خصوص یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به تدوین طرح دو فوریتی برای افزایش 1000 درصدی تعرفه خودرو وارداتی، گفت: بر اساس این طرح، دولت موظف به جایگزینی خودروهای فرسوده خود با خودروهای داخلی میشود، تا ناوگان کشور تغییر پیدا کند.
نادر قاضی پور از تدوین طرح دو فوریتی برای توقف واردات خودرو خبر داد و گفت: هماکنون در حال جمعاوری امضا برای ارائه طرح مذکور به هیأت رئیسه مجلس هستیم.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متأسفانه هجمه اخیر در رسانهها به صنعت خودروسازی کشور، تبعات بسیاری را بهدنبال دارد، که بیکاری 80 هزار نفر از مهمترین تبعات رکود در تولید خودرو و صنعت خودروسازی کشور است.
وی گفت: متأسفانه در شرایط کنونی وزارتخانههای صنعت، اقتصاد و بانک مرکزی هیچ کمکی برای بهبود وضعیت صنعت خودروسازی انجام نمیدهند، هر چند مسئولان خودروساز کشور در عرصه مدیریتی بی لیاقت هستند و نسبت به کاهش 30 درصدی هزینه و افزایش کیفیت خودروهای داخلی اقدام نکردند.
قاضیپور ادامه داد: سوء مدیریت مسئولان خودروسازی کشور در تمام حوزهها نباید موجب تعطیلی این صنعت در کشور شود، از اینرو نمایندگان طرح دوفوریتی را برای حمایت از صنعت خودروسازی و افزایش یکهزار درصدی تعرفه واردات خودرو در دستور کار دارند.
این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: همچنین بر اساس این طرح، دولت موظف به جایگزینی خودروهای فرسوده خود با خودروهای داخلی میشود، تا ناوگان کشور تغییر پیدا کند.
وی گفت: اگر مشکلات صنعت خودروسازی داخلی حل نشود، به طور حتم در آینده اتوبانهای غرب تهران – کرج، مملو از بیکاران صنعت خودروسازی می شود، که این تبعاتی را بهدنبال دارد.
***جزئیات طرح نمایندگان مجلس
نادر قاضی پور با بیان اینکه این طرح در حال حاضر بیش از 23 امضا دارد افزود: به طور حتم در روزهای آتی امضاها بیشتر هم خواهد شد
قاضی پور گفت:این طرح در راستای حمایت از تولیدکننده و تولید ملی در کنار لحاظ کردن منافع مصرف کننده خواهد بود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودروی ملی باید کیفیت لازم برای ایجاد انگیزه خرید در مصرف کننده را ایجاد کند، افزود: با تصویب طرح مذکور شرایط لازم برای حمایت از تولید خودروی باکیفیت مدنظر قرار خواهد گرفت.
در این حال جزئیات طرح مذکور به شرح ذیل می باشد:
میل به مصرف کالاهای خارجی خصوصاً استفاده از کالاهای خارجی با دوام، نظیر خودرو یک کشش دیرپای اقتصادی است که در ایران قدمتی طولانی دارد. آنچه که از روز اول تا امروز هنوز هم باور نشده است این است که ایرانی خود، خودرویی را می سازد که بر آن سوار است. حافظه تاریخی مردم ایران در بسیاری از موارد نمی خواهد این واقعیت را پذیرا باشد و وقتی هم خود را در مقابل این واقعیت می بیند بیشتر تولید خودروی ملی را با کشورهای پرسابقه در این زمینه یا نوخواسته هایی که توانسته اند در بازار نقش بزرگتری بگیرند، مقایسه می کنند.
تولید هر پدیده ملی نیازمند صیانت، صبوری بردباری است. اگر در شرایط اقتصاد بازار به خوبی از آن صیانت نشود، قوی ترین صنایع و بنگاه ها منهدم خواهند شد. به طور مشخص می توان از صنعت نساجی که در طول دهه 70 این اتفاق برای آن افتاد یاد کرد. به جای برطرف کردن عیب مدیران و نوسازی، کالاهای خارجی و شاید هم در بسیاری از موارد کم کیفیت تر بر پارچه و منسوجات ایرانی ترجیح داده شد. امروز صنعت خودرو و صنایع وابسته به آن که به تقریب نهصد هزار شغل را در خود جای داده است، به واسطه حضور کمپین های خلق الساعه و عدم درایت پاره ای از مدیران و کم توجهی به خواست مشتریان و بی حوصلگی در جهت حل مشکلات می رود تا ابتدا تضعیف و سپس مانند صنعت نساجی واژگون شود.
لازم است با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و اصرار همکاران بر این مسیر، تلاش جدیدی برای صیانت از خودرویی که امروز در معرض همه گونه جفاکاری قرار گرفته است، صورت پذیرد. امروز هم خودروهای کم کیفیت اما با ظاهر بزک کرده تر، صنعت خودروی ما را تهدید می کند و از طرف دیگر بعد از برطرف شدن تحریم ها، خودروهای پرسابقه ممکن است تهدید برای این صنعت باشند. اصولا برای مقابله دو راه بیشتر وجود ندارد یا ممنوعیت خارجی ها برای حضور در این بازار یا وضع تعرفه ای که در قله وضع شود و به موازات این صنعت سبک تر شود. این طرح در شرایط پرخطر امروز با هزار درصد عوارض گمرکی که برای واردات مطلق وضع گردیده، می کوشد تا مانعی برای از میان رفتن اشتغال این صنعت باشد.
در ماده واحده طرح مذکور آمده است: کلیه واردکنندگان و تولیدکنندگان و قطعات خودرو مکلفند در قبال واردات خودرو قطعات آن تا حد هزار درصد عوارض، تعرفه و مالیات بر حسب نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و دارایی به میزان ساخت، پرداخت نمایند.
تبصره 1- خودرویی که از نظر میانگین حجم و ارزش بالاتر از 70 درصد آن در داخل ساخته شده باشد، ساخت داخلی محسوب شده و در بقیه موارد، به نسبت سهم کوچکتر ساخت داخل تا واردات مطلق، عوارض به شکل پلکانی حسب آیین نامه ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد و به تصویب هیأت وزیران می رسد، تعیین می گردد.
تبصره 2- خودروسازان داخلی به نسبت سهم ساخت داخل بالاتر از 70 درصد از همین محل جوایز تشویقی بنا به پیشنهاد شورای رقابت با در نظر گرفتن سطح کیفیت بالاتر و خدمات بهتر به مشتریان دریافت خواهند داشت.
تبصره 3- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است طی آیین نامه ای برای حمایت از خریداران خودروی داخلی، حسب خدمات پس از فروش و توجه به فرهنگ مشتری مداری، شرکت ها را مورد تشویق یا آنها را وادار به قبولی شروطی در قراردادهای فروش نظیر تعویض کالا یا جمع آوری کالاهای معیوب از بازار نماید.
*** بازار را به خودروساز خارجی ندهیم
دراین خصوص همچنین یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه فعلا خودروسازان اروپایی برای حضور در بازار ایران دَر باغ سبز نشان دادند، گفت: باید خارجیها بیایند و در ایران خودرو تولید کنند تا باعث افزایش رقابت با شرکتهای داخلی شود، وگرنه واردات و یا مونتاژ هنر نیست.
حمیدرضا فولادگر ،درمورد آینده صنعت خودروسازی در پساتحریم و بحث واردات خودرو به کشور،گفت:مردم برای خرید خودرو فقط موضوع قیمت را مد نظر ندارند و برای آنها کیفیت و خدمات پس از فروش هم مهم است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت:سه فاکتور قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش، باعث رقابت پذیری درصنعت خودروسازی کشورمهم است که باید اجرایی شود.
وی با اشاره به توافق هستهای و لغو تحریمها ادامه داد: فعلا خودروسازان اروپایی که به ایران سفرکرده و به دنبال حضور در بازار ایران هستند،دَر باغ سبز نشان دادند؛زیرا هنوز قراردادی امضا نشده است.
فولادگرد با بیان اینکه شرکتهای خودروساز اروپایی برای حضور درایران منتظر امضای نهای توافقنامه هستهای و اجرای آن و لغو تحریمها هستند، بیان کرد: نمیتوان با قطعیت گفت حضور خودروسازان مطرح دنیا عملیاتی خواهد شد و برای آن زمان بندی وجود ندارد.
این نماینده مردم در خانه ملت گفت: فرض اینکه همه چیز طبق برنامه جلو برود و تا چند ماه آینده بخشی از تحریمها لغو شود و آن موقع براساس مصالح کشور تصمیم میگیریم که شرکت خارجی به بازار ایران وارد شود و باید بین آنها فضای رقابتی ایجاد کنیم.
به گفته وی، نباید پس از لغو تحریمها بازار ایران را به راحتی دراختیار هر خودروساز خارجی قرار دهیم و باید از تجربههای گذشته درس بگیریم، زیرا شرکتهایی که با ما قرارداد داشتند در تحریمهای قبلی به ما ضرر و زیان وارد و با سیاست امریکا همراهی کردند و نباید برای اینشرکتها فرش قرمز پهن کرد.
فولادگر ادامه داد: اگر خودروسازان مطرح اروپایی قرار است وارد بازار ایران شوند باید با آنها قراردادهای محکم بسته شود، که اگر دوباره شرایط به سمتی شرایط تحریم رفت و یا در اجرای توافقنامه خللی ایجاد شد، دوباره مانند گذشته، شرکتها ایران را ترک نکنند تا باعث زیان ما شود.
عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: خودروسازان خارجی به جای مونتاژ محصول و یا واردات خودرو، باید خودشان در ایران تولیدکنند و قطب خودرسازی در کشور باشند و باید تکنولوژی را به ایران منتقل کنند.
فولادگربا بیان اینکه واردات خودرو خارجی و یا مونتاژ آن درکشور هنر نیست، ادامه داد: باید انتقال تکنولوژی را شاهد باشیم نه محصول،زیرا با انتقال فناوری هم تولید لطمه نمیبیند و هم باعث ایجاد اشتغال،رقابت و کیفیت خواهد شد.
به اعتقاد وی،حضور خودروسازان خارجی باید باعث ایجاد رقابت با خودروهای داخلی باشد تا کیفیت خودروهای ساخت داخلی هم افزایش یابد.
***جلوگیری از واردات خودرومحکوم به شکست
اما درمقابل این اظهارات دیگرعضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه مطلقا افزایش قیمتی در بازار خودرو نخواهیم داشت گفت: محال است با جو ایجاد شده دوباره افزایش قیمت داشته باشیم.
موید حسینی صدر د با تاکید بر لزوم توجه خودروسازی داخلی به انتظارات مردم افزود: اگر تولیدکنندگان خودرو به انتظارات مردم توجه نکنند، دیر یا زود شکست میخورند.
وی ادامه داد: بر این اساس، استفاده از ادبیاتی توسط تولیدکنندگان و یا نمایندگان خودروکه شرایط خودروسازی همینی که هست، در شان تولیدکنندگان موفق نیست؛ حال اینکه تولیدکنندگان موفق در تمام دنیا باید انتظارات ، مشکلات، پیشنهادات و انتقادات مردم را جویا شوند و بر اساس سفارش مصرفکننده تنظیم کنند.
حسینی صدر با بیان اینکه درشتگویی با مصرفکننده تعجب آور و سوءتفاهم بزرگی است که خودروسازان و تولیدکنندگان خودرو با آن مواجهاند، افزود: خودروسازان داخلی باید تجدید نظر و اصلاحی در قیمت و کیفیت خودرو کنند، چون در غیر این صورت مشکلات ریشهدارتر و جدیتر میشوند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودروسازان خارجی برای ورود به بازار ایران به محض عملیاتی شدن برجام تمایل دارند، گفت: در حال حاضر بسیاری ازخودروسازان خارجی به دلیل وجود سه مزیت نیروی کار ارزان، انرژی ارزان و بازار انحصاری تمایل به حضور در ایران و تولید مشترک دارند از این رو خودروسازان باید تا فرصت باقی مانده به خواسته مردم تمکین کنند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه ورود خودروسازان خارجی باعث ایجاد رقابت بین خودروسازان داخلی و به دنبال آن افزایش کیفیت خودروی ملی میشود، گفت: در شرایط فعلی مقاومت در برابر ورود خودروهای خارجی، اخد عوارض گران، جلوگیری از واردات خودروهای خارجی به بهانههای مختلف و کارشکنی در تولید خودروهای خارجی به صورت مشترک با خودروسازهای داخلی محکوم به شکست است.
***تغییر تعرفه واردات خودرو بعید است
درعین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بعید است فعلا تصمیم جدیدی درخصوص تغییر تعرفه واردات خودرو گرفته شود، گفت: همواره در این خصوص نظر کارشناسی وجود دارد.
مهندس محمدرضا نعمت زاده در حاشیه نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر پیشنهاد گمرک به وزارت صنعت در خصوص تغییر تعرفه واردات خودرو، افزود: این پیشنهاد برای خودروهای گرانقیمت و 2500 سی سی به بالا بود که البته خود وزارت صنعت نیز در این خصوص مطالعاتی را انجام داده بود.
وی با بیان اینکه ورود خودروهای 2500 سی سی به کشور ممنوع است، اظهار داشت: برخی معتقد هستند که تعدادی از دستگاه ها نیاز به این خودروها دارند که باید به نحو دیگری در این خصوص اعمال شود.
دراین حال مشاور عالی گمرک ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار درباره پیشنهاد گمرک به وزارت صنعت، معدن تجارت برای تغییر تعرفه واردات خودرو، افزود: از آنجا که بحث تغییر سیاست و نحوه ورود خودرو در دستور کار قرار گرفت در مجموع سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت و معدن و تجارت و وزارت اقتصاد خواستار انجام مطالعه ی برای تغییر ورود خودرو شدند.
وی با بیان اینکه، در این راستا رعایت سوخت مورد نیاز برای مصرف خودرو در دستور کار قرار گرفت، افزود: به نوعی از آنجا که تعریف مشخصی از خودروی لوکس نداشتیم پیشنهادی در این زمینه مطرح شد البته وزارت صنعت، معدن وتجارت نیز دراین خصوص بررسی های لازم را انجام داده بود.
معاون سابق گمرک ایران تصریح کرد: برهمین اساس پاسخ نهایی گمرک تهیه شده و قرار است با امضای مسعود کرباسیان رییس کل گمرک به دولت ارایه شود اما از آنجا که این امکان وجود دارد که سیاست های دیگری نیز در دستور کار تجارت خارجی از جمله پیوستن به سازمان تجارت جهانی باشد لذا این امر ممکن است با تغییراتی انجام شود.
مشاور عالی گمرک ادامه داد: براساس قوانین سازمان تجارت جهانی، مالیاتی که برای یک کالای وارداتی وضع می شود باید برای کالای تولید داخل نیز وضع شود لذا با توجه به سیاست های حمایتی دولت در بخش تولید بنابراین بهترین ابزار دریافت سود بازرگانی است.
وی با تاکید بر اینکه، پیشنهاد قبلی گمرک برای تغییر تعرفه واردات خودرو تغییر خواهد کرد، گفت: پس از ارایه این پیشنهاد به دولت در این خصوص توضیحات مناسب ارایه می شود.
نظر شما